Hagaviken                        En härlig plats i Norrbotten

Efter Chile fortsatte vår resa i Sydamerika i Argentina. Mendoza var vi bara i under en dag och den ägnades åt besök på två vingårdar.

Klickbara miniatyrer

Dagen i Mendoza ägnades åt besök på vingårdar. Den första var stor och modern. Nästan all hantering skedde i rostfria tankar som var svåra att fotografera. Det blev reflexer och dåliga bilder trots alla försök. Den andra vingården var mindre och all lagring skedde i träfat på ända upp till 40 000 liter. Det viner vi fick smaka på var förstklassiga på bägge ställena. Vi åt också lunch på en annorlunda restaurang med massor av små rätter.

Följande dag fortsatte resan från
Mendoza med flyg till Buenos Aires vid ostkusten.

Den dagen vi kom till
Buenos Aires blev det några timmar över till att promenera i en park nära vårt hotell, Hotel Carlton. Följande dag var vi på rundresa i stans alla hörn. Det finns ju mycket att se där av det mest skiftande slag. På kvällen tittade vi på showen Senior Tango. Det var mycket tangodansande - argentinare är ju världsbäst på den dansen och det var mycket sevärt.
Påföljande dag åkte vi buss till
Tigre för att göra en båtresa i La Plata-flodens delta som är mycket omfattande. Det var massor av vattenvägar och hus av skiftande slag över allt. Vissa var permanent bebodda medan andra sannolikt var fritidsstugor. Turbåtar gick där lika tätt som stadsbussarna gör här hemma. Långt ut i deltat stannade vi till för en sen lunch på restaurang Gato Blanco innan vi återvände till vår buss för färd åter till vårt hotell. En båttur i sådan miljö får vi nog aldrig mer uppleva - den var en riktig höjdare.
Om Du klickar på Gato Blanco strax ovanför här kan Du se hela deltat och litet iformation om restaurangen.

Sista dagen i Argentina tillbringades på Estancia
El Rosario de Areco. Här föder man upp polohästar. Just nu fanns ett 60-tal hästar här och ytterligare 20 hästar i England där två av ägarfamiljens söner bor och jobbar som hästpoloproffs.

Det regnade litet den här dagen och förmodligen hade det regnat ordentligt några dagar här, ca 15 mil nordväst om Buenos Aires, då det var väldigt blött i markerna. Någon ridning blev det tyvärr inte utan den mesta tiden fick tillbringas inomhus. Vi bodde också här den sista natten innan vi fortsatte vår resa till Brasilien.

Dagarna i Argentina var intressanta och det fanns mycket att se i Buenos Aires. Personligen tyckte jag båtresan i La Plata-flodens delta var den största upplevelsen. Det går inte att berätta om en sådan resa - den måste upplevas.