Hagaviken                        En härlig plats i Norrbotten


Atlantkryssning med LIBERTY
OF THE SEAS - Miami till Barcelona
Klickbara miniatyrer
 


En kompis som inte ville vara hemma när födelsedagen skulle inträffa var det som fick oss att boka den här resan. Den viktigaste prylen, kameran, blev kvar hemma när vi for så alla bilder är tagna av vårt ressällskap. Tack så mycket för hjälpen!
 


Den 31 mars, tidigt på morgonen, lyfte flyget som skulle ta oss från Arlanda till Miami. På grund av strul med landningstillstånd fick vi flyga via Cancun i Mexico och det förlängde restiden med ca 6 timmar. De två första nätterna låg vi på hotell Deauville Beach Resort, en gammalt anrikt hotell där rummen behöver rustas upp. Vi vandrade runt i Miami under påföljande dag och på kvällen firades födelsedagsbarnet på en riktigt fin grillrestaurang där servitörerna skar köttbitarna direkt från grillspetten.
 


Den påföljande dagen gick vi ombord på fartyget som skulle föra oss tillbaka till Europa under de kommande 14 dagarna. Det kom massor av bussar till hamnen och kön in i hallen där incheckning skedde var enorm. Trots att vi hade checkat in oss själva via Internet redan i förväg tog det lång tid att komma längst fram och få de handlingar som krävdes för att gå ombord på fartyget. Med tanke på att mer än 4 000 personer skulle äntra båten gick det ändå relativt smidigt. Enligt uppgift från Bryggan var vi totalt 5 740 personer, från 53 olika länder, ombord på fartyget när det avgick från Miami.

Liberty of The Seas levererades från Finland 2007 och var då världens största kryssningsfartyg. Rederiet,  Royal Caribbean International, har nu byggt två fartyg som är större så just nu är fartyget bara den tredje i storleksordning. Storleken, 339 m lång, 38,9 m bred och 65 meter hög är en imponerande storlek på ett fartyg så de båtar som rörde sig i hamnen såg ganska små ut när man tittade på dem från däck 13 varifrån bilderna här är tagna.

Norska företag har stora intressen i rederiet och det är kanske därför som hela ledningsgruppen var från Danmark, Finland och Sverige medan Kaptenen var från Norge.
 


Första natten ombord gick fartyget till Bahamas och Nassau, som är hemmahamn för Liberty of The Seas. I den lilla ankomsthallen satt ett färgglatt gäng och spelade. Nassau är inget ställe vi kommer att minnas så mycket om.
 

På kvällen lämnade fartyget Nassau för 7 dagar och 8 nätter på Atlanten. Teneriffa var nästa plats att angöra. Under en första rundtur på fartyget visade det sig ganska fort att det inte skulle bli några svårigheter att sysselsätta sig under den långa sjöresan till Europa.

 Hytten var rymlig som framgår av bilderna och det fanns en stor garderob där allt rymdes, ett väl tilltaget badrum, kassaskåp och i hytten på bilden även en balkong. Det är vår fotograf som bodde i den hytten och själva hade vi en likadan hytt men med ett fönster i stället för balkong. Balkongen användes inte särskilt mycket under gång då det hela tiden var motvind som tillsammans med fartvinden gjorde uteplatsen väl så dragig.

Varje kväll låg på sängen en trycksak i A4 med 6-8 sidor, Cruise Compass  kallades den, som berättade om vad som skulle hända nästa dag. Den som skötte hyttservicen lekte också med handdukar och varje kväll var det en ny figur som låg i sängen eller hängde i taket på en galge.

Det fanns en teatersalong som tillsammans med läktare rymde ca 2 000 personer. Varje kväll var det två föreställningar och nya artister, sångare, akrobater, jonglörer och magiker. Det fanns även en isbana där man kunde åka skridskor när det inte visades någon isshow. På kvällen drogs ett golv över isbanan för dans till någon orkester. Dansa kunde man göra på 4-5 andra ställen också på mindre dansgolv.

Den som inte ville dansa kunde gå på bio, till casinot eller till någon av alla barer som fanns lite överallt på fartyget. Internetcafé, bibliotek, en särskild lokal för kortspel och ett antal sällskapsrum ingick också i utbudet.

Royal Promenade, en bred gata på däck 5, var hjärtat på fartyget. Där pågick under dagarna handel, dels i fasta butiker och dels i tillfälliga stånd på gatan där varor av alla de slag såldes. Vissa kvällar var det party på gatan då rederiet bjöd på drinkar och andra godsaker samtidigt som man hade någon sorts underhållning. Dekorerade borden gjorde man med isskulpturer och andra konstverk gjorda av meloner bland annat.

Under dagarna fanns det möjlighet att träna i en väldigt väl utrustad träningslokal, surfa i en FlowRider, klättra på en konstgjord bergvägg, spela wolleyboll, bordtennis, sätta sig i den uppvärmda bubbelpoolen eller simma i någon av bassängerna för att nämna några saker. SPA fanns det också ett för de som var intresserade.

Barn hade en egen bassäng på pooldäcket och ett eget lekrum på en annan våning.
 


Med en kapten från Norge var det kanske naturligt att det knappa 100-tal passagerare som fick tillfälle att göra ett besök på kommandobryggan var kraftigt överrepresenterat av skandinaver. Ungefär 1 700 personer var från USA och resten från de övriga 52 länder som var representerade på fartyget.

Med tre propellrar i aktern, varav två var vridbara 360 grader styrdes fartyget av autopilot under gång på havet. Vid angöring av hamnar fanns ytterligare fyra bogpropellrar att använda så fartyget var tämligen lätt att hantera. Det gick att vända helt om på i stort sett sin egen längd.

Men det fanns en styrplats med ratt också om man ville styra manuellt vilket framgår av en av bilderna.
 


Santa Cruz på Teneriffa angjordes klockan 08.00 på den tionde dagen ombord på fartyget. Det fanns utflykter att göra men vi har varit här förut och använde dagen till att ligga i solen och slöa. Klockan 18.00 fortsatte vi resan mot Spanien och Cadiz. Vi var framme i Cadiz vid 10-tiden efter två nätter och en dag till sjöss.

Vi har inte sett några småbåtshamnar på väldigt länge men här finns en redan vid inloppet till hamnen. Under dagen gjorde vi en utflykt till Sevilla för en rundtur i staden, lunch och ett besök i Katedralen där.

Vi åt lunch efter rundturen och vårt gäng hade reseledaren och hennes hjälpreda vid vårt bord. Efter lunchen var det dags för Katedralen där den spanska guiden hävdade att Christoffer Columbus vilar där. Det skulle vara bevisat genom DNA-test hur nu det har gått till.

Lunchen tog väldigt lång tid så efter besöket i Katedralen måste vi åka tillbaka till Cadiz för att hinna i tid. Det var inte populärt hos damerna som därmed missade att göra sina räder i butikerna.


Nästa uppehåll gjordes i Marbella som också är en plats vi besökt tidigare så det blev ytterligare en dag på soldäck. Nästa hamn, sista dagen före hemresan, var Valencia och vi var precis lika lata den dagen också.
 


Huvudrestaurangen på båten var enormt stor och låg i aktern på fartyget på däck 3,4 och 5. Middagen, som alltid var en trerätters måltid, serverades dels klockan 18.00 och dels klockan 21.00. Vi hade vår sittning klockan 18.00 och vi satt på däck 5 tillsammans med ett norsk par som var en mycket trevlig bekantskap. Alla tre plan var en enda restaurang med öppning i mitten. Ville man inte äta middag i huvudrestaurangen fanns alternativ med både servering och buffé.
 


Resan avslutades i Barcelona efter 14 dagar ombord på fartyget. Det var en stor upplevelse på ett fartyg som är nästan omöjligt att beskriva i ord. Inredning och utsmyckning i hytter likväl som överallt annars på fartyget var enormt påkostad och vacker. Det fanns hur mycket som helst att ägna sig åt och även om vi var ombord i 14 dagar är det säkert något vi missat att se. Vill Du uppleva något speciellt och få en service som är i världsklass då ska Du göra en resa med ett fartyg i den här storleken.

Vill Du veta mer om fartygen i den här klassen kan Du använda denna länk. Sidan är på svenska.
 

Till Bildarkivet