Hagaviken                        En härlig plats i Norrbotten

Den 20 februari 2007 vi kom till
Australien för att besöka Sydney, Adelaide och Perth.

Klickbara miniatyrer

Resan från Auckland till
Sydney tog nästan hela dagen och vi fick tillbaka två timmar av de vi förlorade när vi reste österut. På kvällen åt vi middag på en restaurang i närheten av hamnen där det var en mycket livlig båttrafik förorsakad av att både Queen Elisabeth och Queen Mary låg i hamnen samtidigt. Det är Queen Elisabeth som syns på bilderna. Queen Mary avgick under natten så henne fick vi aldrig se dagen efter då vi gjorde en hamnkryssning.
Nästa dag gjordes en stadsrundtur och därefter var det Operahuset och en liten kryssning runt om i hamnen som stod på programmet. Operahuset är ju känt i hela världen för arkitekturen som är gjord av en dansk. Det är vackert invändigt också och när vi var där repeterade orkestern, fler än 100 medlemmar, så vi fick en helt gratis föreställning. Lunchen serverades ombord på katamaranen som vi åkte med.

Vi var också på besök i Blue Mountains. Linbanan gick  till dalen cirka 500 meter ner och efter en liten vandring där återvände vi upp med ett tåg på räls som gick uppåt i 58 graders vinkel. Det var specialbyggda säten och turen var en häftig upplevelse.

På hemvägen tittade vi på fåglar, Kuala och Känguru. Parken hade massor med andra djur men vi var sent ute och därför inte så mycket tid för fotografering.

Sista dagen i Sydney var fri för egna strövtåg. Det finns många parker att flanera i liksom flera affärskomplex. Vi avslutade vår dag med middag på Sydney Towers roterande restaurang belägen 305 meter över gatuplanet. Den roterade nästan två varv medan vi åt så vi hann se staden från ovan ganska ordentligt.

När vi anlände till
Adelaide var det varmt, mer än 30 grader, nästan obehagligt för en nordbo. En rundtur i stan i en luftkonditionerad buss räddade dagen. Ett besök på en chokladfabrik gjorde magen en aning större än nödvändigt. Dag två var bokad för ett besök på Kangaroo Island, en ö söder om stan och ungefär lika stor som Gotland. Vi åkte buss till färjeläget och sedan färja ut till ön där en ny buss mötte oss. Vi tittade bland annat på en klippa med mycket sälar.

Ön har också en koloni av ca 600 sjölejon. Nu var inte alla hemma vid vårt besök. På ön fanns också mycket Känguru och Kuala. Vi avslutade den här dagen med att flyga tillbaka till fastlandet med ett Saab-plan. Vi åkte också runt en hel dag i Barossa Valley och provade viner. Vistelsen i Adelaide avslutades med en barbecue hos några inflyttade svenskar ett par mil utanför stan.

Adelaide är ingen stad vi kommer att återvända till. Vistelsen här har varit för mycket bussåkande och i vart fall den här tiden på året mycket för varmt.

Vistelsen i Australien avslutades i staden
Perth som ligger i sydvästra hörnet av landet. Vi har nu fått tillbaka ytterligare 2 timmar och tidsskillnaden mot Sverige är +8 timmar. Även här görs en stadstur och därefter åker vi båt på Swan River till Frementle, känd som platsen där Americas Cup i segling avgörs när pokalen finns i Australien. Den turen tog ca 90 minuter och visade hur Perth är beläget på bägge sidor om floden och att Perth är en stad med mycket båtliv.

På återresan åkte vi buss efter stranden och kunde se alla vackra hus på närmare håll. Lunch på en trevlig restaurang längs stranden. I
Pinnacles Desert, inom Yanshep Nationalpark,  fanns alla dessa stenstoder som sades ha sitt ursprung i döda träd. Det gick att se i skadade stenstoder att det fanns trä i massan. Dagen avslutades med en busstur, 4WD, på sanddynerna i fiskebyn Lancelin. Ett foto på nästan alla gruppdeltagare på trappan till hotellet avslutade vistelsen i Australien.

Perth
är en trevlig stad för de som vill bo nära vattnet. Vacker bebyggelse längs flodens stränder och med båtarna liggande 10-15 meter från ingången till husen.

Australien är nästan lika stort som hela Europa. Trots att folkmängden bara är ca 22 miljoner, där de flesta bor efter kusterna, blir man imponerad av deras vägar. Där vi åkte var det i huvudsak asfalterat och spikrakt så långt man kunde se. Priserna i livsmedelsbutikerna är något högre än i Sverige och speciellt frukt var riktigt dyrt att köpa, äpplen ca 3 gånger dyrare än i Sverige. På restaurangerna kunde man däremot få en riktig köttbit för ungefär hälften av vad det kostar i Sverige.

Resan hem gjordes i två etapper med övernattning på Pacific Hotel inom flygplatsen i Kuala Lumpur. Hela den här resan har inneburit flyg, drygt 2 000 mil, och buss, drygt 200 mil, under en tre veckors period. Vid hemkomsten fick vi backa klockan 8 timmar. Det gäller att hålla sig vaken så länge som möjligt första dagen om man vill sova nattetid och vara vaken dagtid så fort som möjligt.