Hagaviken                        En härlig plats i Norrbotten


Indien - Från Delhi och söderut
Klickbara miniatyrer

 


Den här resan började på Arlanda den 8 februari 2010 med Finnair till Helsingfors där vi bytte till ett större flygplan med destination
Delhi i norra Indien. Det var dåligt väder den här dagen så naturligtvis var flyget från Arlanda försenat men nästa flyg väntade in oss så vi kom iväg någon timme försenade.

Vi landade vid 7-tiden på morgonen i Delhi lagom trötta  då ju sömn på flygplan inte är någon höjdare. Från bussen på väg in till stan och vårt hotell var massorna av skräp efter vägen det första man lade märke till. Det såg ut som om det aldrig städats men den lokala guiden påstod att det faktiskt fanns ett renhållningsbolag i stan.

 Lemon Tree Hotel, vårt hotell i Delhi, hade hög standard även om det utvändigt såg ut att vara en industribyggnad. Den första bilden är tagen från vårt hotellrum och visar hur "lyxslummen" såg ut. Det var tre familjer som bodde där och tre motorcyklar fanns där också. Runt husen städades det varje morgon och kvinnorna var snyggt klädda.

I Delhi bor ca 15 miljoner människor, trafiken är enorm och det finns massor av motorcyklar. Det var mycket byggnationer igång men det såg ut som om ingenting gjordes riktigt färdigt.

 Trottoarerna var i princip oanvändbara på grund av allt byggavfall som ingen tog bort så folk gick på gatan som delades mellan fotgängare, bilar, MC, kor, getter och grisar.

Kontrasterna är enorma. Religiösa byggnader, mycket eleganta och välvårdade till folk som bodde på trottoarerna under ett plastskynke.

 Elledningarna efter gatorna ser mer ut som skatbon så det är ett under att det fungerar alls.

Den mesta handeln i Delhi såg ut att ske på gatorna där allt fanns att köpa. Till och med barberaren bedrev sin verksamhet på en stol på trottoaren.
 


I Delhi stannade vi under tre dagar och fortsatte sedan vår resa med buss till nästa stad,
Agra, cirka trettio mil söderut från Delhi.

Bilderna är tagna under bussresan och byarna ligger tätt. Det gick att rymma många passagerare i de små trehjuliga taxibilarna avsedda för tre personer. I en av dem räknade vi under vägen till tio personer.

Det är vänstertrafik i Indien. Det hindrade inte att bussen, vid trafikstockningar, körde mot trafiken under långa sträckor där körbanorna var delade med ett räcke.
 


Efter bussresan checkade vi in på
Hotel Howard Park Plaza för enbart en natt. Vi skulle vidare nästa dag med tåg.

Agra,
med cirka 2 miljoner invånare, är mest känt för sitt muslimska monument Taj Mahal. Det är helt byggt i marmor. Det finns mycket att läsa, på svenska, om det här monumentet en bit ner på sidan här.

Vi gjorde även ett besök på
Agra Fort varifrån distansbilden på Taj Mahal är tagen. Det bebos numera av ett antal små apor som blev ganska irriterade om man kom för nära.

Den här stan var lika nedskräpad som Delhi och som synes på ett par av bilderna till vänster trivdes såväl människor som djur i den miljön.

Även här skedde det mesta av handeln ute på gatorna och de hus som fanns såg ganska så ruffiga ut. Djuren tog gärna sin vilostund mitt i gatorna så trafiken stördes ordentligt. Är man helig så har man tydligen ordentliga förmåner.

På kvällen åkte vi tåg till Lucknow och tog in på hotell La Place Park Inn för två nätter.
 


Vi visades runt av Bob, en tygfabrikör,  under den tid vi tillbringade i
Lucknow.

Även där har man byggt en anläggning, enormt stor, som bara ska användas till en speciell fest en gång om året. Det finns ett antal bilder på den anläggningen men inget folk förutom vår grupp eftersom allt är stängt mellan festerna.

Några av bilderna är från ett tvätteri som använde handkraft och floden i sin verksamhet.

Vi tillbringade den mesta tiden här med att shoppa. Bob stod också i sitt hem som värd för vår lunch  som blev en halv dag lång. Det var enda gången lunchen föregicks av en eller flera drinkar.

Tack för den lunchen, Bob!
 


Vi lämnade Lucknow sent på kvällen för att åka nattåg i liggvagn. Är man i Indien så måste ju även det alternativet prövas och speciellt om flygförbindelserna är dåliga och stjäl mycket tid.

I stationshuset hade nattgästerna redan tagit plats när vi kom dit och det var även massor av folk som skulle med tåg åt något håll.

Att åka tåg i Indien innebär också jobbig hantering av bagage för att komma till rätt spår. Upp för långa trappor, lång gångbro över spåren och sedan ner igen.

 Nu finns det bärare som är makalösa i sin hantering av bagage. Två resväskor på varandra på huvudet. Det finns bild på bärare litet längre upp till höger.
 


Tåget till
Varanasi, en helig stad för hinduer, tog ca 6 timmar.

Vi anlände tidigt på morgonen men fick ändå våra rum på Ramada Plaza ganska fort. Medan vi väntade fick vi vår frukost serverad.

Förmiddagen gick sedan åt till att vila upp sig efter natten på tåget där det blev dåligt med sömn.

Efter lunch åkte vi buss till
Sarnath, en helig plats för buddister, och besökte ett gammalt kloster. Där pågick någon sorts ceremoni utförd av hitresta buddister från Sri Lanka. De vandrade runt klostret, och rullade ut en banderoll som räckte runt hela byggnaden.
 
På kvällen åkte vi cykel rickshaw ner till floden
Ganges där vi åsåg något spektakulärt. Vi trodde att det var en begravning men det var en hyllning till floden Ganges som genomfördes varenda kväll.
 
Vi startade tidigt nästa dag med en båttur på
Ganges. Det vi inte fick fotografera var de likbränningar som sker varje dag. Vi såg flera kroppar som inlindade i något tyg först doppades i floden vatten och sedan brändes på bål.

Där trappor gick ner till vattnet pågick morgon- toaletten av många människor.

På gatorna vid stranden låg stora vedupplag som användes vid  kremeringarna. Ganges är en viktig flod för såväl levande som döda.

Resten av förmiddagen ägnades åt stadens berömda sidenväverier och det gjordes åtskilliga inköp av både mattor och andra sidensaker.

Då tåget vi skulle vidare med var 7 timmar försenat fick vi tid över och gjorde en bussresa ut på landsbygden dit förmodligen inga turister hittat tidigare. Vi besökte krukdistriktet och barnen som fanns där var mycket imponerade över att se sig själva på bild.
 


Sista bilden till höger i föregående avsnitt är en tjur inne på perrongen. Vet inte vart han skulle men på vårt tåg var han inte med.

Under tågresan, nattåget till
Kolkata/Calcutta, med 12 miljoner innevånare nattetid + ytterligare 5 miljoner under dagtid, fick jag mina skor putsade. Jag har länge sökt efter skokräm i rätt färg. Skoputsaren hade inte heller rätt färg men han blandade ihop något från olika burkar och resultatet blev godkänt.
 
Det första man lade märke till utanför tågstationen var att taxibilarna fått fyra hjul och var gula till färgen.
Vi åkte först till vårt hotell
Peerless Inn och checkade in där.

Förmiddan var fri från guidning och vi kunde själva konstatera att staden var mycket renare än de städer vi tidigare varit i. Mängden av människor och fordon var mycket stor och bland fordonen dominerade taxibilarna.

Eftermiddagen var det rundtur i stan och även en båttur på Hoogly River.

Det finns mycket som är sevärt i Kolkata men den bästa informationen får man genom att läsa på nedanstående länk som är på svenska.

Mycket om Kolkata/Calcutta
 


Vi tog flyget till
Chennai/Madrass, med 6 miljoner invånare, och anlände dit efter lunch. Vi checkade in på hotell GRT Grand som nog var det bästa hotellet på resan när det gäller miljön.
Vi har nu kommit en bra bit söderut och det är varms här - 30 till 35 grader.

Under rundresan i staden fick vi se världens längsta sandstrand och det i ett land där väldigt få är simkunniga. Som överallt annars i Indien finns här massor av kyrkor och andra monument. Unik är kanske den kyrka som finns på bilder till vänster.

Länken härunder berättar mer om
Chennai.

Mer om Chennai.
 


Vi flög vidare till
Kochi/Cochin och tog  mot kvällen in på hotell The Avenue Regent.

Under rundturen var vi och tittade på en anläggning där man håvade fisk. Det fiskades ingenting just när vi var där beroende på tidvattnet. Ovanför fiskeplatserna fanns stånden där fångsterna såldes.

I närheten fanns också stadens antikmarknad där vi tillbringade några timmar. Det fanns en hel del kuriosa att titta på där. Du kan läsa mer om
Kochi i länken härunder.

Mer om Kochi.
 


På väg till Husbåtarna, 2 timmars bussresa söder om Kochi, kunde konstateras att renhållningen fungerade ganska dåligt här också. En elefant fick vi också se för första gången sedan vi kom till Indien.
 
Husbåtarna hade tre hytter, mycket smakfulla,  bekväma och luftkonditionerade, för gäster och tre mans besättning. Båtarna gick i ett enormt system av byggda kanaler med stensatta stränder. Det fanns bostäder på stränderna och riktigt fina hus. Det här var en båtresa litet utöver det vanliga och vid ett stopp på vägen fanns tillfälle att handla alla möjliga sorters varor.

Det här var en riktig höjdare. Vi gick ombord vid 13-tiden och kom tillbaka nästa morgon för att återvända till Kochi och flyga vidare till Mumbai/Bombay.

Bilderna får tala för sig själva. Du kan läsa mer om Backwater sjösystem på länken nedanför.

Backwater
 


Klockan 09:00 skulle bussen hämta oss för återfärd till
Kochi flygplats för vidare transport till Mumbai/Bombay. Det var en rejäl mottrafik med främst fullpackade bussar på återresan. Det pågick val i delstaten och bussarna sades vara på valturne.

På flygplatsen fanns bara ett ställe att vänta på och det var riktigt bekväma sittplatser som erbjöds.

Vi kom fram på eftermiddagen och checkade in på Hotel Fariyas. Några av oss hade turen att få bo i suiter på översta våningen.

Resan hem skulle gå med Finnair från Mumbai men Finnair ändrade på sina turer och hemresan skulle gå från Delhi i stället.

På den manövern tappade vi en dag i Mumbai och det blev bara drygt en halv dag kvar att tillbringa i staden.

Den lokala guiden sa att
Mumbai hade 18 miljoner invånare (den officiella siffran är 14 milj.) och att 45 procent av dessa bor i slummen. I Mumbai finns också Asiens största kåkstad men den fick vi inte se.

Det finns moderna tvätterier i staden men också de som drivs på annat sätt - se bilderna.

Här fanns inte heller några djur på gatorna utan de hölls utanför stan.

Mumbai var i alla avseenden en modernare och renare stad än de städer vi tidigare besökt. Det var synd att vi tappade en hel dag här.

Du kan läsa mer om
Mumbai/Bombay på nedanstående länk.

Mer om Mumbai/Bombay
 


Vi flög till
Delhi på kvällen före hemresan och bodde på hotell Airport Residency intill flygplatsen.

Bilderna är tagna från bussen alldeles intill flygplatsen när vi på morgonen återvände för att 10:15 ta Finnairs flyg till Arlanda via Hälsingfors.

Det tog mellan 15 -16 timmar innan vi var i bostaden i Luleå. Den totala flygtiden är ca 9 timmar och resten är väntan på flygplatser.
 


I
Delhi besökte vi också ett tempel, Akshardham Temple, men där rådde totalt fotoförbud. En säkerhetskontroll gjordes vid ingången och i princip fick man inte ha någonting med sig in utan bara de kläder man hade på sig om axlar och knän var dolda. Det är ett fantastisk monument som måste upplevas. Det finns mer att läsa om det här templet här.

Under resan kom vi i kontakt med väldigt många skolbarn som var ute med sina lärare för att titta på samma saker som vi gjorde. De var väldigt glada, prydligt klädda i sina skoluniformer och ville gärna både bli fotograferade och själva ta bilder på oss "utomjordingar". Kvinnornas klädsel är också något som man direkt lägger märke till. De ser väldigt prydliga ut och ingen är lik den andra i sina färgglada Sari. Du kan läsa mer om hur Indier går klädda här.

Om man undantar offentliga byggnader var resten av husen väldigt nedgångna vad gäller underhåll. Det sades bero på att lägenheter ägs på fel sätt. I Indien, liksom i en del andra asiatiska länder, köper man sin lägenhet och betalar sedan fortlöpande för vatten och el. När utsidan behöver snyggas upp i ett hus med lägenheter tycker en del att det behövs, en del att det är onödigt och en del att de inte har råd. Resultatet blir att ingenting görs. På insidan däremot lär det vara mycket prydligt hos de som bor på det här viset.

Indien har ungefär 1,2 miljarder invånare och varje år ökar det med ungefär 9 miljoner. Ungefär 100 miljoner av dessa har en levnadsstandard som motsvarar den vi har i Sverige. Det är mindre än 10 procent av befolkningen. Hur många som lever i direkt misär fick vi inte veta. Det fanns många tiggare, mest kvinnor med ett litet barn i famnen, och även de var snyggt klädda. Det är svårt att avgöra om alla dessa kvinnor behövde tigga eller om det var ett lönsammare sätt att försörja sig på jämfört med ett vanligt arbete.

Resan var mycket intressant och vi bodde hela tiden på mycket bra hotell. Att åka nattåg ingår kanske i det nödvändiga om man vill uppleva Indien fullt ut men det är ingenting jag ska göra igen om jag skulle återvända dit ytterligare en gång.

För den som vill veta mer om Indien finns en utmärkt webbplats på Internet. Det är till sidor på den webbplatsen jag har länkat till på några ställen i texten. All text där är på svenska.

Indien.nu
 

Till Bildarkivet